دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین به منظور معرفی فرهنگ، تمدن و معارف اسلامی و همچنین تربیت متخصصان برای جهان اسلام مولود مبارک انقلاب اسلامی است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ دانشگاه بین المللی امام خمینی رحمه الله علیه،‏ از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است که باید آن را دستاورد انقلاب اسلامی و مولود مبارک آن دانست. این دانشگاه که به نام مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) مزین است، در سایه اراده و تلاش خالصانه مسؤولان آن می کوشد ضمن کمک به گسترش تحصیلات آموزش عالی در ایران، به تربیت متخصصان متعهد برای خودکفایی علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی و جهان پرعظمت اسلام بپردازد و بر پایه‏ یک رسالت جهانی به موازات نشر علوم، فنون و ترویج معارف اصیل اسلامی در سطح بین المللی، زمینه های لازم را برای توسعه تحقیقات و نوآوری در ایران و انتقال آن به کشورهای اسلامی فراهم آورد.

دانشگاه بین المللی امام خمینی و تربیت متخصصان جهان اسلام/ ارز آوری و ترویج فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی

دانشگاه، فعالیت آموزشی خود را در سطح محدود از سال ١٣٦٢ و با عنوان دانشگاه بین المللی اسلامی آغاز کرد. در سال ١٣٧٠ با دستور صریح وزیر وقت علوم، دانشگاه با مجتمع آموزش عالی دهخدا ادغام گردید و به دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) تغییر نام یافت.

دانشگاه بین المللی امام خمینی به دلیل اهمیت بسیار بالا و چشم انداز جهانی، تنها دانشگاهی است که رئیس هیات امنای آن رئیس جمهور است و بر اهمیت آن همین بس که مقام معظم رهبری فرمودند: «دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) آبروی نظام است».

دانشگاه بین المللی امام خمینی و تربیت متخصصان جهان اسلام/ ارز آوری و ترویج فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی

این دانشگاه با چندین هدف مهم تاسیس شد که تربیت متخصصان متعهد به منظور خود اتکایی علمی و فرهنگی کشور‌های اسلامی و گسترش فرهنگ اسلامی در جهان از مهم‌ترین آنهاست همچنین در آئین نامه دانشگاه مقرر شد نیمی از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیر ایرانی تشکیل دهند.

در حال حاضر دانشگاه بین‌المللی قزوین به عنوان تنها دانشگاه بین‌المللی کشور روزهای ۲۶ سالگی خود را در حالی سپری می‌کند که تا کنون، حدود ۲۰ هزار دانش‌آموخته تربیت کرد و مهرماه امسال نیز درب‌های خود را به روی دانشجویان گشود تا پذیرای بیش از ۷ هزار دانشجو باشد.

دانشگاه بین المللی امام خمینی و تربیت متخصصان جهان اسلام/ ارز آوری و ترویج فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی 

دانشگاهی که نام «امام خمینی(ره)» بر آن نهاده شده، برای تربیت دانشجویانی متخصص و متعهد برای ممالک اسلامی راه‌اندازی شده و نماد قلم به نشانه دانش و کره به نشانه بین‌المللی بودن بر آرم و سردر آن نقش بسته است، در رده‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از میان ۶۳ دانشگاه جامع سراسر کشور، در جایگاه‌های میانی قرار دارد، به طوری که سال ۹۴-۹۳ تحصیلی در رتبه سی و یکم بود.

 ۱۵ درصد دانشجویان این دانشگاه غیر ایرانی اند

ابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوینگفت: در حال حاضر بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که ۱۵ درصد آن‌ها غیر ایرانی هستند.

دانشگاه بین المللی امام خمینی و تربیت متخصصان جهان اسلام/ ارز آوری و ترویج فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی

وی افزود: هم اکنون بیش از هزار و ۲۵۰ دانشجوی غیر ایرانی از کشورهایی، چون، چین، ویتنام، افغانستان، ترکیه، پاکستان، هندوستان، کره جنوبی، اوکراین، تاجیکستان، آلمان، انگلستان، فرانسه، سودان و کنیا در این دانشگاه تحصیل می کنند که با توجه به توسعه روابط با کشور‌های دنیا به دنبال افزایش تعداد دانشجویان غیر ایرانی هستیم.

دانشگاه بین المللی امام خمینی و تربیت متخصصان جهان اسلام/ ارز آوری و ترویج فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی

به گفته دکتر نائینی این دانشجویان در ابتدا نیاز به یادگیری زبان فارسی برای تحصیل دارند و در ۲ ترم تحصیلی در مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه فارسی می‌آموزند.

وی افزود: این دانشجویان پس از زبان آموزی می‌توانند در این دانشگاه و یا دیگر دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مورد علاقه تحصیل کنند.

 ایران سرزمین علم و فرهنگ

محمد المحمد یکی از دانشجویان عرب زبان فارسی آموز است که ۳ ماه پیش به ایران آمده و هدفش از یادگیری زبان فارسی ادامه تحصیل در مقطع دکتری در یکی از دانشگاه‌های ایران است.

محمد فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی منابع طبیعی از دانشگاه حلب سوریه است و در پاسخ به این سوال  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛که چرا ایران را برای تحصیل انتخاب کرده،گفت: «ایران سرزمین علم و فرهنگ است و به قول پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) ، "اگر علم به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمان‌ها قرار گیرد، مردانی از فارس در اختیار خواهند گرفت".

محمدالمحمد از اساتید دانشگاه سوریه است و پس از ادامه تحصیل در ایران، می‌خواهد به سوریه باز گردد تا با کمک دوستان و همکارانش به پیشرفت کشورش کمک کند.

مجید هم یکی دیگر از فارسی آموزان دانشگاه بین الملل است و تقریبا یک سال پیش از چین به ایران آمده تا ادامه تحصیل دهد.

البته اسم اصلی وی شولی وانگ است و چون تلفظ نام او و دیگر هموطنان زبان آموزش برای اساتید سخت است نام ایرانی مجید را برای او انتخاب کرده اند.

مجید هدفش تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بین المللی امام خمینی و ازدواج در ایران است، او می‌گوید: «من می‌خواهم در ایران کار کنم، چون فرهنگ ایران را دوست دارم».

دانشگاه بین المللی امام خمینی و تربیت متخصصان جهان اسلام/ ارز آوری و ترویج فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی

شیر قاضی بایرام اهل قرقیزستان، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل است که پس از آموختن زبان فارسی در همین دانشگاه مشغول به تحصیل شده است، او می‌خواهد تا مقطع دکترا در این دانشگاه تحصیل کند.

وی ادامه داد: از طریق دوستانش با ایران و مراکز آموش عالی آشنا شده و تصمیم گرفته است در جمهوری اسلامی ایران تحصیل کند.

 آموزش بیش از ۹ هزار غیر ایرانی در بزرگترین مرکز آموزش زبان فارسی

امیر رضا وکیلی فرد مدیر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ گفت: پس از تاسیس دانشگاه بین المللی و جذب دانشجویان خارجی، مرکز آموزش زبان فارسی در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد.

وکیلی فرد افزود: مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی نخستین و بزرگترین مرکز آموزش زبان فارسی در بین ۱۵ مرکز کشور است.

مدیر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی با اشاره به اهداف مختلف فارسی آموزان اضافه کرد: بعضی از فارسی آموزان با هدف تحصیل در دانشگاه‌های ایران و برخی دیگر با اهداف تجاری فارسی می‌آموزند.

به گفته وکیلی فرد تاکنون بیش از ۹ هزار نفر از ۱۳۰ کشور دنیا در این مرکز فارسی آموخته اند که با توجه به گذشت ۲۵ سال از تاسیس این مرکز امروز شاهد یادگیری فرزندان برخی از این فارسی آموزان نسل اول هستیم.

دانشگاه بین المللی امام خمینی و تربیت متخصصان جهان اسلام/ ارز آوری و ترویج فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی

مدیر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی، با اشاره به تحصیل چند زوج خارجی از کشور‌های مختلف در این مرکز افزودبیشتر فارسی آموزان این مرکز از کشور‌های چین و عراق هستند که در حال حاضرفارسی آموزان ۲۲ کشور دنیا در این مرکز در حال تحصیل هستند.

 ارز آوری و ترویج فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی

مدیر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی می‌گوید: این دانشجویان برای هر ترم زبان آموزی، ۷۵۰ یورو یا بیش از ۴ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

وی افزود: خانواده‌های این دانشجویان هم که برای دیدار با فرزندانشان به قزوین سفر می‌کنند با اسکان در هتل‌ها و بازدید از بنا‌های تاریخی و طبیعی به رونق گردشگری کمک می‌کنند.

علاوه بر این، با توجه به حضور ۱۵ درصدی دانشجویان غیر ایرانی در این دانشگاه، می‌توان از آنان به عنوان سفیران فرهنگ و همچنین مروجان علم و زبان فارسی به جهانیان بهره برد و به اهداف این دانشگاه دست یافت.

گزارش از مهرداد سلیمی

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.